Børne- og Skoleudvalget har den 5. marts 2020 godkendt dette koncept for tilsyn med dagtilbud.
I Lolland Kommune har vi fokus på, at alle børn lærer og trives i æstetiske, gode og inspirerende læringsmiljøer, som skaber ro og fællesskab. Dagtilbud af høj kvalitet er en forudsætning for at understøtte trivsel, læring, udvikling, sundhed og dannelse. Én af metoderne til at understøtte den fortsatte kvalitetsudvikling er gennem kommunens tilsyn med dagtilbuddene.
Kommunalbestyrelsens tilsynsforpligtelse er fastslået og defineret i dagtilbudslovens § 5. Tilsynsforpligtelsen gælder alle dagtilbud, hvori der indgår kommunal finansiering, dvs. både kommunale, selvejende og private dagtilbud, samt private pasningsordninger. Rammerne for tilsyn kan variere for kommunale og private tilbud.
I tilsynskonceptet beskrives det, hvordan Lolland Kommune udmønter sin tilsynsforpligtelse. Dokumentet har som formål at gøre det tydeligt for forældre, personale, ledere og politikere, hvad der føres tilsyn med, hvordan tilsynet udføres og hvor ofte det gennemføres.
Herunder vises, hvem der fører tilsyn med de enkelte områder, og efterfølgende beskrives det enkelte tilsyn mere specifikt.
- Pædagogisk tilsyn udføres af Staben for Skole og Dagtilbud
- Legepladstilsyn udføres af legepladsinspektionen i Lolland Kommune
- Hygiejnetilsyn udføres af Lolland Kommunes Sundhedstjeneste
- Økonomitilsyn udføres af økonomifunktionen i Staben for Skole og Dagtilbud
- Brandtilsyn udføres af Lolland-Falsters Brandvæsen
- Bygningstilsyn udføres af Kommunale Bygninger i Lolland Kommune
De lovgivningsmæssige rammer
Følgende er et kort rids af de lovgivningsmæssige rammer for det pædagogiske tilsyn i dagtilbud.
Lov om Dagtilbud:
§ 5. Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med indholdet af tilbuddene efter denne lov og den måde, hvorpå opgaverne udføres, herunder at de mål og rammer, der er fastsat efter § 3, efterleves.
Stk. 2: Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre rammerne for tilsynet.
I vejledningen til Lov om Dagtilbud, kap. 76, fremgår alle områder og forhold, som et tilsyn i dagtilbud/dagpleje skal omfatte. Af vejledningen fremgår det bl.a.:
- Fastlæggelsen af rammerne for tilsynet skal sikre en systematik, der bidrager til, at der føres tilsyn med alle relevante elementer.
- Tilsyn skal udføres i både private, kommunale og selvejende dagtilbud, såvel som i private pasningsordninger.
- Rammerne for tilsynet bør tilrettelægges, så tilsynet er ensartet for både private og kommunale dagtilbud.
- Kommunalbestyrelsens tilsynsforpligtelse retter sig både mod det indholdsmæssige i dagtilbuddene, samt på hvilken måde opgaverne udføres i dagtilbuddene.
- Der skal føres tilsyn med:
- at opgaverne løses med det indhold og den kvalitet, som dagtilbudsloven og kommunalbestyrelsen har fastsat
- at de mål og rammer, der er fastsat i dagtilbudsloven og af kommunalbestyrelsen, efterleves i den pædagogiske praksis
- at børn i udsatte positioner får den støtte, de har krav på og behov for
- personalets kvalifikationer
- den pædagogiske praksis
- hygiejne
- sikkerhed, herunder forebyggelse af seksuelle krænkelser og overgreb, samt magtanvendelser, sovestillinger, brug af barneseler, sikker transport, godkendt legetøj/materialer, legeplads mv.
- trivsel, sundhed, indretning og miljø
- tidlig indsats
- evalueringskulturen
- Har et barn en dagtilbudsplads i en anden kommune, så skal der enten føres tilsyn af bopælskommunen eller indgås aftale med, at denne anden kommune konkret udfører tilsynspligten, men ansvaret påhviler bopælskommunen.
- Tilsyn med selvejende dagtilbud skal bl.a. baseres på aftalen mellem det selvejende dagtilbud og kommunalbestyrelsen.
- Tilsyn omfatter også private pasningsordninger uden offentligt tilskud, hvis der passes mere en to børn i ordningen eller hvor der passes under to børn og tilbuddet ikke kræver godkendelse.
- Viser det sig i forbindelse med tilsynet, at et dagtilbud ikke opfylder de krav, der stilles i lovgivningen og af kommunalbestyrelsen, f.eks. i forbindelse med kommunens mål og rammer for dagtilbuddene, må kommunalbestyrelsen reagere herpå, så forholdene kan bringes i orden.
- Kritisable forhold i et dagtilbud kan berettige, at tilsynet i en periode intensiveres eller i værste fald, at kommunen ophæver/opsiger driftsaftalen.
- Tilsynet skal ses som led i kommunalbestyrelsens forpligtelse til at sikre og udvikle kvaliteten på dagtilbudsområdet, dels generelt for alle dagtilbud og dels som led i udvikling af det enkelte dagtilbud.
- Den viden, der indhentes gennem tilsynet, bør anvendes i kommunens drøftelser og fastsættelse af serviceniveauet, samt i forbindelse med de løbende forbedringer og overvejelser om fornyelse og udvikling af praksis.
- Tilsynsfunktionen kan tilrettelægges, så der også lægges vægt på brugerindflydelse og på brugernes vurdering af den service, de modtager. Forældre og børn er en kilde til viden om dagtilbuddene, herunder også viden om eventuelle problemer i dagtilbuddene.
Formålet med det pædagogiske tilsyn er både at kontrollere, at dagtilbuddene efterlever gældende lovgivning og kommunale mål og rammer, og at understøtte den fortsatte faglige kvalitetsudvikling.
Kontrol
Det pædagogiske tilsyn har først og fremmest som formål at sikre, at alle dagtilbud drives og praktiseres i overensstemmelse med gældende lovgivning og Lolland Kommunes strategier og politikker på området. Der er derfor en tæt kobling mellem det pædagogiske tilsyn, dagtilbudsloven, dagtilbudsstrategien og Den sammenhængende Børnepolitik.
Faglig udvikling
I designet af selve tilsynet er der lagt vægt på at styrke den pædagogiske kvalitet og den faglige udvikling af området. Det betyder, at det faglige udviklingsperspektiv vil være centralt i tilsynet, og at der vil blive lagt stor vægt på at understøtte det individuelle dagtilbud i de næste skridt i udvikling af høj kvalitet.
Typer af pædagogiske tilsyn
I Lolland Kommune skelnes der mellem:
- Løbende tilsyn
- Årligt tilsynsbesøg - skiftevis varslet og uvarslet
- Uanmeldt tilsynsbesøg
Alle typer af tilsyn har til formål at sikre børnenes læring, trivsel, udvikling, sundhed og dannelse.
Det løbende tilsyn udføres hver eneste dag af alle, der har deres gang i dagtilbuddene. Dvs. område- og landsbyordningsledere, forældre, pædagogisk personale, pædagogisk leder, støttemedarbejdere fra PPRC, sundhedsplejerske, staben mv. Det betyder, at alle der måtte opleve, at børn udsættes for kritisable forhold, der kan true børnenes læring, trivsel, udvikling, sundhed og dannelse, har et ansvar for at formidle kritikken direkte til enten den pædagogiske leder, det tilstedeværende personale, område- eller landsbyordningslederen eller staben skole og dagtilbud.
Personalemæssige forhold kan ligeledes udløse bekymring for, om opgaveløsningen i et dagtilbud lever op til lovgivningen. Det kan f.eks. være oplysninger om en markant stor personaleudskiftning, sygefravær eller en henvendelse fra leder eller medarbejdere om samarbejdsproblemer mv. Ved henvendelser af denne karakter inddrages lederen eller område- eller landsbyordningsleder.
Det løbende tilsyn sker også gennem forskellige samarbejdsfora mellem ledere, medarbejdere og staben skole og dagtilbud, hvor status og kvalitetsudvikling er i fokus.
Der gennemføres et årligt, planlagt tilsyn i alle kommunale, private og selvejende dagtilbud. I lige år er tilsynet varslet og føres af Staben for Skole og Dagtilbud i samarbejde med en pædagogisk leder fra et andet dagtilbud. I ulige år er tilsynet uvarslet og føres af Staben for Skole og Dagtilbud. I den kommunale dagpleje og hos private børnepassere føres tilsyn to gange om året – ligeledes skiftevis varslet og uvarslet.
Uanmeldt tilsynsbesøg
Staben for Skole og Dagtilbud kan til enhver tid foranledige et uanmeldt tilsyn. Uanmeldte tilsyn har som udgangspunkt til hensigt at undersøge og give et øjebliksbillede af de særlige forhold, der har givet anledning til det uanmeldte besøg. Det uanmeldte besøg bygger altid på et samarbejde, hvor staben, område- eller landsbyordningslederen (i de kommunale dagtilbud) og dagtilbuddet undersøger de særlige forhold og sammen finder relevante løsningsmuligheder.
Særligt om tilsyn med den kommunale dagpleje
Den kommunale dagpleje modtager tilsyn ud fra samme principper som dagtilbudsområdet generelt, tilpasset dagplejens rammer. I dagplejen suppleres tilsynet af 6 mere udviklingsorienterede opfølgnings- og kompetenceudviklingsbesøg fra tilsynspædagogen. Den kommunale dagpleje følger nedenstående årshjul.
- Lige år: KIDS ydercirkel - observation, feedback, indsatser. Ulige år: KIDS - nye indsatser og feedback
- Opfølgning på KIDS
- Dialoghjul: Gennemgang og dialog om alle børn. Aftaler om indsatser og sammenhæng med KIDS
- Opfølgning på Dialoghjul
- Lige år: KIDS indercirkel - observation, feedback, indsatser. Ulige år: KIDS - nye indsatser og feedback
- Opfølgning på KIDS
- Dialoghjul: Gennemgang og dialog om alle børn. Aftaler om indsatser og sammenhæng med KIDS
- Opfølgning på Dialoghjul
Særligt om tilsyn med private børnepassere
I forbindelse med lovændringer i dagtilbudsloven i 2018 er tilsynsforpligtelserne over for private pasningsordninger skærpet. Det betyder, at der nu – i modsætning til tidligere – stilles krav om, at private pasningsordninger skal indrette arbejdet, så det fremmer børns læring gennem pædagogiske læringsmiljøer. Derfor følger tilsynet hos de private børnepassere ovenstående med undtagelse af punkterne om den pædagogiske læreplan, dokumentation og evaluering som der ikke stilles krav om her. Til støtte for det pædagogiske tilsyn i de private pasningsordninger er der udarbejdet et tilsynsskema, der er offentliggjort på Lolland Kommunes hjemmeside.
Det varslede tilsyn skal være karakteriseret ved gennemsigtighed. Derfor skal det også være tydeligt for personale, forældre og andre, hvad der føres tilsyn med, og hvordan der helt konkret indhentes oplysninger om den aktuelle kvalitet i det enkelte dagtilbud.
I nedenstående beskrives de punkter, der føres tilsyn med, og hvordan det dokumenteres:
Barnesynet
Det at være barn har værdi i sig selv.
Dannelse og børneperspektiv
Børn på f.eks. 2 år og 4 år skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse.
Leg
Legen har værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af et dagtilbud.
Læring
Læring skal forstås bredt, og læring sker f.eks. gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret.
Børnefællesskaber
Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale fastsætter rammerne for.
Pædagogisk læringsmiljø
Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunkt for arbejdet med børns læring.
Disse seks punkter dokumenteres gennem KIDS observationer samt 'Den pædagogiske læreplan'.
Samarbejde med forældre om børns læring
Et godt forældresamarbejde har fokus på at styrke både barnets trivsel og barnets læring. Dette punkt dokumenteres gennem dialoghjul og afholdte opstartsmøder med forældrene.
Børn i udsatte positioner
Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter. Dette punkt dokumenteres gennem KIDS observationer samt antallet af 'Familiedialoger'.
Sammenhæng med børnehaveklassen
Sammenhæng handler bl.a. om at understøtte børns sociale kompetencer, tro på egne evner, nysgerrighed m.v. Dette punkt dokumenteres gennem 'Den pædagogiske læreplan', KIDS observationer samt om gensidige besøg mellem dagtilbud, SFO og skole sker efter årshjulet.
Øvrige krav
Inddragelse af lokalsamfundet
Beskrivelse af hvordan dagtilbuddene inddrager lokalsamfundet for at styrke læringsmiljøet. Dette punkt dokumenteres gennem 'Den pædagogiske læreplan' samt i hvor høj grad 'Dannelsesrygsækken' tilbydes alle børn.
Det fysiske, psykiske og æstetiske børne- og læringsmiljø
Herunder indretning, legemuligheder, tilgængelige materialer/legetøj, æstetik, støj, ergonomi m.v. Dette punkt dokumenteres gennem KIDS observationer.
Arbejdet med de brede læringsmål i de seks læreplanstemaer
Tilrettelæggelse og organisering af leg, rutiner og aktiviteter. Dette punkt dokumenteres gemmen KIDS observationer og 'Den pædagogiske læreplan'.
Arbejdet med sprogvurderinger
Status progression og indsatser. Dette punkt dokumenteres via institutionens sprogvurderingsrapport, dialoghjul samt indsatser i PPR.
Personalets faglige kompetencer
Herunder medarbejdernes relationskompetencer. Dette punkt dokumenteres gennem KIDS observationer samt dokumentation af fordelingen mellem pædagoger og medhjælpere.
Metoden til at indhente information vedr. det varslede tilsyn sker både gennem observation af den pædagogiske praksis og gennem data om forholdene i institutionen. Tilsammen skal de give et nuanceret billede af kvaliteten og af, hvordan det enkelte dagtilbud lever op til lovgivning og politiske målsætninger. Det fælles udgangspunkt mellem politikkere, ledere, medarbejdere og forældre er, at børnenes lærings- og udviklingsmuligheder bliver så optimale som overhovedet muligt. Derfor sker tilsynet gennem et samarbejde både før, under og efter tilsynet.
Forberedelse
Forud for det varslede tilsynet trækker Staben for Skole og Dagtilbud oplysninger om sprogvurderinger, dialoghjul, antallet af ’Familiedialoger’, antallet af underretninger, fordelingen mellem pædagoger og medhjælpere, sygefravær og vikarforbrug. Det enkelte dagtilbud fremsender ’Den pædagogiske læreplan’, årshjul, aktivitetsskema samt børnemiljøvurdering. Formålet med de forskellige dokumenter, er at bidrage med oplysninger, der kan kvalificere observationer og dialog.
Observation
Observationen udføres med afsæt i KIDS. Observationerne gennemføres af Staben for Skole og dagtilbud samt af en anden pædagogisk leder. Inddragelsen af en anden pædagogisk leders observationer har til formål at skabe et lærings- og udviklingsperspektiv på tværs af dagtilbud. Begge observationer inddrages i den efterfølgende dialog.
Dialog
Dialogen rammesættes som et møde mellem leder, forældre- og medarbejderrepræsentant, som faciliteres af Staben for Skole og Dagtilbud. Her præsenteres observationer samt gennemgang af de oplysninger, der er i de øvrige dokumenter. Med afsæt i observation og dokumenter drøftes den videre udvikling. Der afsættes 2 timer til dialogen.
Faserne i det varslede tilsyn:
Forberedelse og tilsyn med data
Dagtilbuddet fremsender årshjul og aktivitetsskema, den pædagogiske læreplan og børnemiljøvurdering.
Observation:
4 timers observationsbesøg med afsæt i KIDS
Dialog:
Dialog om observation og sammenhæng mellem beskrevet og observeret praksis.
Tilsynsrapport:
Tilsynsrapporten udarbejdes med afsæt i forberedelse, observation og dialog, og beskriver hvilke indsatser dagtilbuddet skal arbejde med frem til næste tilsyn.
Indsatser:
Dagtilbuddet arbejder med indsatser enten selvstændigt eller med understøttende indsatser.
Kvalitetsrapport:
Den samlede kvalitetsrapport udarbejdes og behandles politisk med henblik på at drøfte indsatsområder på dagtilbudsområdet.
Årshjul for det varslede tilsyn
Februar: Forberedelse af tilsyn.
Marts/april: Observationer.
Maj: Dialog
Juni: Tilsynsrapport
August: Indsatser
September: Kvalitetsrapport
I ulige år føres der uvarslet tilsyn i alle dagtilbud. Tilsynet føres af Staben for Skole og Dagtilbud i februar og marts måned. Det uvarslede tilsyn vil primært baseres på observationer af den pædagogiske praksis med afsæt i KIDS´ydercirkel ’Fysiske omgivelser’, ’Relationer’ og ’Leg og Aktivitet’. Disse temaer relaterer sig til mål i Dagtilbudsstrategien. Har det varslede tilsyn givet anledning til lav score på andre temaer i KIDS kan disse indgå i observationen, for at undersøge om der er arbejdet med at forbedre disse det forløbne år. Efter det uvarslede tilsyn gennemføres et aftalt dialogmøde, hvor observationerne forelægges og drøftes med lederen.
Efter alle tilsyn udarbejder Staben for Skole og Dagtilbud en opsamlende tilsynsrapport, som sendes til dagtilbudsleder samt dennes område- eller landsbyordningsleder senest fire uger efter dialogmødet. Hovedtræk af dialogen efter tilsynet noteres i tilsynsrapporten. Rapporten vil på baggrund af alle elementer i tilsynet konkludere på kvaliteten. Rapporten kan indeholde:
- Påbud, som er forvaltningsretlige afgørelser, som stiller krav til forbedringen inden for en fastsat frist. Påbud gives i tilfælde af at lovgivningen ikke overholdes. Forinden påbuddet er endeligt sendes det faktiske grundlag, forvaltningens vurdering heraf samt den fastsatte frist i partshøring. Afgørelsen kan påklages til kommunalbestyrelsen. Påbud ledsages altid med vejledning om, hvordan påbuddet kan efterkommes, og der tilbydes konkret vejledning til institutionen. Som led i påbuddets efterkommelse skal institutionen udarbejde en konkret handlingsplan, som skal fremsendes til forvaltningen inden for en måned og godkendes af forvaltningen.
- Vejledning i form af anbefalinger, som relaterer sig til de indsatser, som institutionen skal arbejde med det kommende år.
Den enkelte institutions tilsynsrapport drøftes på førstkommende bestyrelses-, forældre- og personalemøde og offentliggøres herefter på dagtilbuddets hjemmeside samt fysisk i dagtilbuddet.
I § 14 i byggeloven fremgår det, at ejendommes ubebyggede arealer og derpå placerede indretninger skal holdes i forsvarlig stand således, at de ikke er til fare for ejendommens beboere eller andre, eller på anden måde er behæftet med væsentlige mangler.
I Bygningsreglementet 2018 § 367 fremgår det, at drift, kontrol og vedligehold af offentligt tilgængelige legepladsredskaber og -underlag, motionsredskaber i det fri, skateboardbaner og lignende, skal ske, så de til enhver tid overholder de relevante bestemmelser i §§ 358-365. Det påhviler således ejeren af en legeplads at vedligeholde legepladsen på en måde, så den er i forsvarlig stand.
Sikkerhedseftersyn af legepladser fortages på alle dagtilbud gennem daglige tjek, hvor der ses efter pludseligt opstået skader, hærværk og lign. Udjævning af faldunderlag, glasskår, kanyler og andre skarpe genstande på jorden og i faldunderlaget. Mindst 1 gang årligt foretages en hovedinspektion af legepladsen, som foretages af en uddannet og certificeret legepladsinspektør. Inspektøren udarbejder en sikkerhedsrapport med oplysninger om fejl og mangler i henhold til gældende standarder. Rapporten bruges som udgangspunkt for eventuel renovering af legepladsen.
Private dagtilbud har selv ansvaret for, at der foretages legepladstilsyn. I de private dagtilbud er det lederens ansvar at følge op, samt at udbedre fejl og mangler
Det er krav til de kommunale og private dagtilbud, at der udfærdiges en årlig rapport.
Hygiejnetilsyn sker i henhold til sundhedslovens § 124 og bekendtgørelse om forebyggende
sundhedsundersøgelser for børn og unge. Hygiejnetilsynet udføres af sundhedsplejersker fra Lolland Kommunes Sundhedstjeneste.
Hygiejnetilsynene skal fremme sundhed og trivsel og medvirke til at nedbringe forekomsten af smitsomme sygdomme i dagtilbud.
Skemaet ’Hygiejnetilsyn i dagtilbud’ anvendes til vurdering af de hygiejniske forhold og skal ses som et dialogbaseret arbejds- og udviklingsredskab mellem dagtilbud og Sundhedstjenesten. Tilsynet og gennemgang af skemaet skal ligeledes sikre kvaliteten af hygiejnen og at dagtilbuddene lever op til hygiejneanbefalinger og standarder alle steder, hvor børn opholder sig, for at mindske sygefravær og fremme børns vilkår for leg og læring.
Hvordan foregår tilsynet, og hvordan anvendes skemaerne?
Hygiejnetilsynene varetages af 2 sundhedsplejersker. Hygiejnetilsynet skal foretages hvert 3. år i daginstitutioner og dagplejens legestuer. Tilsynet er dialogbaseret og vurderingsskemaet er et arbejds- og udviklingsredskab mellem dagtilbud og Sundhedstjenesten.
Inden tilsynet kontakter de tilsynsførende sundhedsplejersker, leder af dagtilbud med forslag til dato for tilsynet og vurderingsskemaet sendes til institutionen. Skemaet sendes elektronisk til den sundhedsplejerske, der har aftalt besøget, en uge før den aftalte dato for hygiejnetilsynet.
I hygiejnetilsynet gennemgås dagtilbuddet fysisk og skemaet danner udgangspunkt for en dialog mellem dagtilbudsleder eller dennes repræsentant og sundhedsplejersken. Skemaet returneres til dagtilbuddet med sundhedstjenestens konklusion og forslag til evt. forbedringer.
Alle hygiejnetilsyn opbevares i elektroniske mapper for alle dagtilbud.
Opfølgning
Hygiejnetilsynet suppleres af opfølgning på tilsynet på de institutioner, hvor der konstateres udfordringer omkring hygiejnen.
Økonomitilsyn føres af Staben for Skole og Dagtilbud samt af Økonomiafdelingen. Kommunens tilsynsforpligtelse gælder overfor kommunale og selvejende dagtilbud, men ikke over for de private dagtilbud.
Der føres økonomisk tilsyn i de kommunale dagtilbud på følgende måder:
- Løbende central budget- og regnskabsopfølgning
- Styring af månedlige kontroller, som gennemføres af område og landsbyordningslederne (evt. uddelegeret til andre ledere)
Kommunalbestyrelsen har ikke lovhjemmel til at kræve indsigt i privatinstitutioners økonomi.
Det er dog kommunens forventning, at budget og regnskab tilvejebringes på kommunens anmodning i tilfælde af skærpende omstændigheder (jf. vejledning nr. 9109 af 27/2/2015, kap.8, pkt. 113).
Brandtilsyn er lovpligtigt ifølge Beredskabsloven. Et brandsyn er et lovpligtigt tilsyn af brandsikkerheden i en bygning, et lokale eller hos en brandfarlig virksomhed. Ved et brandsyn rådgives og informeres ejeren om formålet med de brandforebyggende regler.
Formålet med brandsyn er:
• At mindske risikoen for at brande opstår, breder sig eller fører til skader på mennesker, ejendom eller miljø
• At sikre forsvarlige rednings- og slukningsmuligheder, hvis der sker en brand
Brandtilsynet gennemføres af Lolland-Falsters Brandvæsen. Brandtilsynet gennemføres årligt.
Det fremgår af Servicelovens § 148 a, at hovedreglen er, at den stedlige kommunalbestyrelse fører et driftsorienteret tilsyn med personale, bygninger og økonomi i tilbud efter serviceloven. Kommunen har ifølge bygningsreglementet ansvaret for, at kommunens bygninger forefindes i en sundhedsmæssig og sikkerhedsmæssig forsvarlig stand.
De private dagtilbud har selv ansvaret for bygningstilsyn.
Bygningstilsynet gennemføres af Kommunale Bygninger og gennemføres årligt.